Шахрайство з ПДВ та інше: ВР встановила підслідність Бюро економічної безпеки

17 Листопада 2021 Новина
Шахрайство з ПДВ. БЕБ

Аби запустити роботу Бюро економічної безпеки України, Верховна Рада визначила основну та додаткову підслідність цього державного правоохоронного органу, який у тому числі повинен виконувати функції аналітичної оцінки, запобігання, виявлення, припинення, розслідування та розкриття злочинів.

Сьогодні, 17 листопада 2021 року, Верховна Рада ухвалила в цілому Закон «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо запровадження діяльності Бюро економічної безпеки України та пов’язаного з цим удосконалення роботи деяких державних правоохоронних органів» (на базі проекту №3959-1 від 25.08.2020).

Зазначимо, що первинно у Кримінальному кодексі мав з’явитися новий злочин – шахрайство з податком на додану вартість (ст. 222-2). Втім, зрештою було вирішено застосовувати існуючий склад, уточнивши для Бюро економічної безпеки предмет злочину – бюджетне відшкодування.

Отже, згідно з фінальною редакцією проекту, яку запропонував профільний комітет і яку підтримали народні депутати у сесійній залі, детективи органів Бюро економічної безпеки України здійснюватимуть досудове розслідування кримінальних правопорушень, передбачених статтями:

191. Привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем якщо: 

  • предметом кримінального правопорушення є бюджетне відшкодування або 
  • за умови що розмір предмета такого кримінального правопорушення або завданої ним шкоди становить від п’ятисот до двох тисяч розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на час вчинення кримінального правопорушення, та його вчинено службовою особою державного органу, органу місцевого самоврядування, суб’єкта господарювання, у статутному капіталі якого частка державної або комунальної власності перевищує 50 відсотків, та досудове розслідування такого кримінального правопорушення не віднесено до підслідності ДБР чи НАБУ)

199. Виготовлення, зберігання, придбання, перевезення, пересилання, ввезення в Україну з метою використання при продажу товарів, збуту або збут підроблених грошей, державних цінних паперів, що існують у паперовій формі, білетів державної лотереї, марок акцизного податку чи голографічних захисних елементів

200. Незаконні дії з документами на переказ, платіжними картками та іншими засобами доступу до банківських рахунків, електронними грошима, обладнанням для їх виготовлення

203-2. Незаконна діяльність з організації або проведення азартних ігор, лотерей

204. Незаконне виготовлення, зберігання, збут або транспортування з метою збуту підакцизних товарів

205-1. Підроблення документів, які подаються для проведення державної реєстрації юридичної особи та фізичних осіб – підприємців

206. Протидія законній господарській діяльності

206-2. Протиправне заволодіння майном підприємства, установи, організації  (у разі якщо досудове розслідування таких кримінальних правопорушень не віднесено до підслідності ДБР чи НАБУ)

210. Нецільове використання бюджетних коштів, здійснення видатків бюджету чи надання кредитів з бюджету без встановлених бюджетних призначень або з їх перевищенням  (у разі якщо досудове розслідування таких кримінальних правопорушень не віднесено до підслідності ДБР чи НАБУ)

211. Видання нормативно-правових актів, що зменшують надходження бюджету або збільшують витрати бюджету всупереч закону  (у разі якщо досудове розслідування таких кримінальних правопорушень не віднесено до підслідності ДБР чи НАБУ)

212. Ухилення від сплати податків, зборів (обов’язкових платежів)

212-1. Ухилення від сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та страхових внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування

218-1. Доведення банку до неплатоспроможності

219. Доведення до банкрутства

220-1. Порушення порядку ведення бази даних про вкладників або порядку формування звітності

220-2. Фальсифікація фінансових документів та звітності фінансової організації, приховування неплатоспроможності фінансової установи або підстав для відкликання (анулювання) ліцензії фінансової установи

222. Шахрайство з фінансовими ресурсами

222-1. Маніпулювання на організованих ринках

223-1. Підроблення документів, які подаються для реєстрації випуску цінних паперів

224. Виготовлення, збут та використання підроблених цінних паперів (крім державних цінних паперів)

229. Незаконне використання знака для товарів і послуг, фірмового найменування, кваліфікованого зазначення походження товару

231. Незаконне збирання з метою використання або використання відомостей, що становлять комерційну або банківську таємницю

232. Розголошення комерційної, банківської таємниці або професійної таємниці на ринках капіталу та організованих товарних ринках

232-1. Незаконне використання інсайдерської інформації

232-2. Приховування інформації про діяльність емітента

233. Незаконна приватизація державного, комунального майна

364. Зловживання владою або службовим становищем (за умови що розмір предмета такого кримінального правопорушення або завданої ним шкоди становить від п’ятисот до двох тисяч розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на час вчинення кримінального правопорушення, та його вчинено службовою особою державного органу, органу місцевого самоврядування, суб’єкта господарювання, у статутному капіталі якого частка державної або комунальної власності перевищує 50 відсотків, та досудове розслідування такого кримінального правопорушення не віднесено до підслідності ДБР чи НАБУ). 

Якщо під час розслідування згаданих кримінальних правопорушень будуть встановлені кримінальні правопорушення, передбачені статтями 192, 216, 358, 366, 369 Кримінального кодексу України, вчинені особою, стосовно якої здійснюється досудове розслідування, або іншою особою, якщо вони пов’язані з кримінальними правопорушеннями, вчиненими особою, стосовно якої здійснюється досудове розслідування, такі правопорушення можуть розслідуватися детективами органів Бюро економічної безпеки України, у разі якщо досудове розслідування таких кримінальних правопорушень не віднесено до підслідності ДБР чи НАБУ.

Закон набере чинності після підписання його Президентом України з дня, наступного за днем його опублікування, але не раніше дня оголошення Кабінетом Міністрів про початок діяльності Бюро економічної безпеки України.

Досудове розслідування кримінальних правопорушень, відомості щодо яких внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань до набрання чинності цим Законом та які перебувають у провадженні НАБУ станом на день набрання чинності цим Законом, продовжуватимуть здійснювати детективи НАБУ відповідно до вимог КПК.