Процедуру трансплантації «інфікували» юридичною невизначеністю

16 Грудня 2021 Новина
трансплантація

Судово-медичного експерта залучатимуть до хірургічної операції з вилучення анатомічних матеріалів з тіла донора-трупа. Але, оскільки це у сукупності з іншими нормами створює юридичну невизначеність, конституційність процедури може опинитися під сумнівом.

Сьогодні, 16 грудня, Верховна Рада ухвалила в цілому Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, що регулюють питання трансплантації анатомічних матеріалів людині» (на базі проекту № 5831).

Зокрема, його підпункт 11 п. 4 розділу І вносить зміни до ст. 17  Закону «Про застосування трансплантації анатомічних матеріалів людини», згідно з якими судово-медичний експерт залучатиметься до вилучення анатомічних матеріалів з тіла донора-трупа відповідно до порядку взаємодії у сфері посмертного донорства суб’єктів національної системи трансплантації, структурних підрозділів і органів Національної поліції України, який затверджується Кабінетом Міністрів України.

Сьогодні ст. 17 передбачає участь судово-медичного експерта виключно у разі призначення судово-медичної експертизи і лише як суб’єкта юридичного контролю щодо відсутності судової або слідчої заборони на здійснення вилучення анатомічних матеріалів з тіла донора-трупа.

На думку експертів з Головного юридичного управління Апарату ВР, хоча бюро судово-медичної експертизи відповідно до статті 6 Закону «Про застосування трансплантації анатомічних матеріалів людини» є повноцінним суб’єктом організації та надання медичної допомоги із застосуванням трансплантації та здійснення діяльності, пов’язаної з трансплантацією, з положень закону неможливо встановити обсяг реалізації ним такої функції.

Так, відповідно до оновленої норми, відбуватиметься «залучення» судово-медичного експерта до вилучення анатомічних матеріалів, тобто до хірургічної операції. Проте, умови та підстави «залучення», обсяг повноважень судово-медичного експерта при такому «залученні», розмежування випадків, за яких судово-медичний експерт виступає в ролі суб’єкта юридичного контролю та за яких бере участь у хірургічній операції, документ не визначає. Це пропонується визначити у Порядку взаємодії.  Відповідно до цього ж порядку, згідно із запропонованими змінами, буде відбуватись лише «супровід транспортних засобів, залучених до перевезення анатомічних матеріалів людини та/або реципієнтів та/або бригади вилучення анатомічних матеріалів людини транспортними засобами Національної поліції України» (підпункт 12 п. 4 розділу І проекту).

Отже, на думку експертів-юристів, пропоновані зміни не відповідають конституційним принципам верховенства права та спричиняють юридичну невизначеність. А на дотриманні чіткості, ясності і недвозначності юридичних норм, оскільки інше не може забезпечити їх однакове застосування і не виключає необмеженості трактування у правозастосовній практиці, неодноразово звертав увагу Конституційний Суд.

Втім, цю невизначеність можуть усунути в остаточній редакції документу, який направлять на підпис Президенту. Адже за дорученням спікера профільний Комітет ВР разом з Головним юридичним управлінням ще вноситимуть техніко-юридичні правки.